08.01.2016 — 08.01.2016

13:16             13:16

Між фольклором і авангардом: композитор Володимир Губа

Фотогалерея

1-4 з 6

Першою програмою Центру Довженка в новому році стане серія показів «Сім коротких зустрічей: Кінематографічне несвідоме 60-х», яка відбудеться в рамках виставки «Мистецтво українських шістдесятників. Можливість музею» в Національному художньому музеї України.

 

Продовжуючи інтенції виставки програма «Сім коротких зустрічей» зверне увагу на репрезентацію течій і настроїв мистецтва шістдесятників в кіно. Кожна з семи зустрічей в рамках даного циклу звертатиме увагу на різні, здебільшого неканонічні, жанри та характери мистецтва 1960-х. Серед тем, які підійматиме протягом семи п’ятниць січня і лютого кінопрограма «Сім коротких зустрічей: Кінематографічне несвідоме 60-х», будуть музика та анімація, урбанізм та моральні конфлікти шістдесятників, і, звісно особистості епохи.

 

В п’ятницю 8 січня о 18:00 за адресою м. Київ, вул. Грушевського, 6, відбудеться перша зустріч циклу «Між фольклором і авангардом: композитор Володимир Губа». В рамках вечора будуть показані фільми Леоніда Осики «Та, що входить у море» (1965) та «Хто повернеться – долюбить» (1967). А також відбудеться зустріч з композитором цих фільмів Володимиром Губою.

 

ТА, ЩО ВХОДИТЬ У МОРЕ

 

1965, УРСР, Кіностудія імені Олександра Довженка, 15 хв.

 

Режисер: Леонід Осика

Сценарист: Леонід Осика, Євген Хринюк

Оператор: Михайло Бєліков

Композитор: Володимир Губа

Художник: Олег Степаненко

У ролях: Таня Малиш, Антоніна Лефтій, Зоя Недбай, Гєннадій Юхтін, Петро Голтвянський

 

Коротка поетична притча про початок людського життя. Маленька дівчинка грає на березі моря, і воно стелиться перед нею наче вільна поетична стихія буття. А поруч на пляжі минає доросле життя, буденність, проза.

«Та, що входить в море» – була дипломною роботою Леоніда Осики у ВДІКу. Проте диплом не затвердили, а фільм не потрапив на екрани. За нього режисера публічно звинуватили в «екзистенціалізмі», «занепадництві», «запозиченнях у "нової хвилі"». Утім, за свідченнями композитора фільму Володимира Губи, Серій Параджанов настільки захопився фільмом, що жартома пропонував перейменувати київську кіностудію на честь Леоніда Осики.

 

ХТО ПОВЕРНЕТЬСЯ – ДОЛЮБИТЬ

 

1966, УРСР, Кіностудія імені Олександра Довженка, 67 хв.

 

Режисер: Леонід Осика

Сценарист: Леонід Осика

Оператор: Михайло Бєліков

Композитор: Володимир Губа

Художник: Михайло Раковський

У ролях: Боріс Хмєльніцький, А.Веременко, Лілія Гурова, Єлєна Дімітріу, Антоніна Лефтій, Валерій Бессараб, Борислав Брондуков

 

Поет-солдат Володимир блукає тернистими шляхами початку Другої світової війни. Перед його очима проходять: смерть командира від куль німецького винищувача, розстріл ромів німецькими окупантами, збіднілі і потомлені люди, які щоб вижити торгують «залишками розкоші» – самоварами, іконами і навіть білизною. Нарешті поет пристає до партизанів, які намагаються підірвати фашистський потяг.

Чи повернеться Володимир з війни, щоб долюбити, ми так і не дізнаємося. Проте тисячам і мільйонам таких поетів як він замість любові після війни залишиться лише чужа пам'ять позначена меморіальними брилами та вічним вогнем.

Попри те, що Осика на рівні з Параджановим і Іллєнком згадується у перших рядах українського «поетичного кіно», його дебютний повнометражний фільм «Хто повернеться – долюбить» часто залишається в тіні історичних досліджень кінематографу Відлиги.

Можливо, однією з причин виключення цього фільму й самого Осики з офіційного канону є несподівана суміш стилістики «поетичного кіно» з найбільш конвенційною та сакральною темою радянського соцреалістичного мистецтва того часу – темою війни. Результатом такої суміші став один з найбільш гібридних і вільних фільмів українських шістдесятих, у якому поезія кінозображення римується з віршованими монологами загиблих поетів воєнної генерації, а тема війни ледь не вперше в радянському кіно подається в негероїчному ключі політики пам’яті.

 

ВОЛОДИМИР ГУБА – український композитор, Народний артист України. Автор музики до понад шістдесяти українських художніх, мультиплікаційних і документальних фільмів, зокрема до більшості фільмів Леонада Осики. Свою кар’єру в кіно розпочав в 60-х роботою над фільмом «Та, що входить у море» (1965). Серед найвідоміших робіт композитора – музика до фільмів «Камінний хрест» (1968), «Іду до тебе» (1971), «Захар Беркут» (1971), «Тривожний місяць вересень» (1976).

 

Програма «Сім коротких зустрічей: Кінематографічне несвідоме 60-х» стане не першою співпрацею Центру Довженка з Національним художнім музеєм. Нагадаємо, минулого року під час виставки «Герої. Спроба інвентаризації» Центром у співпраці з Музеєм було організовано кінопрограму «Героїчний Make-Up», яка фокусувалася на ключових фігурах радянської героїчної міфології.

Останнi події