18.11.2016 — 20.11.2016

16:55             16:55

КУЛЬТУРФІЛЬМ: Femme Mute - КІНОПРЕМЬЄРА «ДЖАЛЬМА» (1928)

Фотогалерея

1-4 з 7

18 і 20 листопада осінній кінолекторій Довженко-центра «КУЛЬТУРФІЛЬМ: Femme Mute» завершиться лекціями відомих дослідниць Оксани Булгакової та Ірини Жеребкіної, а також репрем’єрою  відновленої стрічки «Джальма» (1928) А.Кордюма під акомпанемент яскравої представниці одеського музичного андеграунду Ганни Брижати (aka Bryozone).

 

У п’ятницю, 18 листопада, відома кінознавчиня, дослідниця візуальної культури Оксана Булгакова під час своєї лекції «Тілесна мова зірок екрану до і після 1917 року» реконструює культурне значення жесту, а також розповість, як впливали історичні події на мову тіла акторів німого кіно.

У неділю, 20 листопада,  українська дослідниця, доктор філософських наук  Ірина Жеребкіна проведе лекцію про традицію українського радянського фемінізму «Щасливий перформативний шлюб комунізму та фемінізму в СРСР».


Завершиться кінолекторій музичним кіноперформансом «Джальма», в рамках якого відбудеться репрем’єра відреставрованого фільму «Джальма» (1928) А. Кордюма із оригінальним саундтреком, який наживо представить відома одеситка Ганна Брижата (вона ж Bryozone та Anniebri), що створює музику у жанрі флексі-хаус, поєднуючи електронні семпли, вокальні партії та несподівані ритми.

«Культурфільм» – кіно-лекційна освітня програма Центру Довженка, формат якої виходить за рамки академічної кіноосвіти. В рамках проекту кіно розглядається в його соціальному, культурному та історичному вимірах. Ця міждисциплінарна ініціатива поєднує сінефільський досвід з аналітичним – тематичні ретроспективи фільмів з їх критичним осмисленням у форматі лекцій українських та іноземних кінознавців, істориків, філософів і дослідників культури.

 

Цикл «Femme Mute» досліджує репрезентацію жінки в українському кінематографі 1920-х – початку 1930-х років, аналізує, яким було і як змінювалось протягом цього періоду тогочасне бачення жінки і ставлення до ґендерного розподілу в суспільстві. Показово, що фільми початку століття піднімають проблеми, які й досі не були остаточно вирішені. Чи був сформований «жіночий погляд» на жінку у візуальних медіа і чи отримала вона свій голос в кіно і суспільстві через понад 120 років, відколи перша жінка з'явилася на екрані?

 

Проект «Культурфільм. Femme Mute» відбувається за підтримки: Фонду Рози Люксембург в Україні / Rosa Luxemburg Stiftung. 

 

Вхід на всі заходи вільний

 

 

18 листопада, 19:00

Арт-центр Closer (вул. Нижньоюрківська, 31)

 

Лекція: «Тілесна мова зірок екрану до і після 1917 року»

Лекторка: Оксана Булгакова

 

Під час своєї лекції в рамках осіннього циклу освітньої програми Центру Довженка «Культурфільм» Оксана Булгакова розповість про специфіку тілесної мови дорадянських і радянських зірок екрану, яка в фільмах 1910-20-х років доходить до нас через призму естетики натуралізму, декадансу й орієнталізму.

Фільм, що виник як механічний спосіб аналізу тілесних рухів, зберігає на початку століття жести театральної мелодрами, передаючи емоції через умовний код знаків. Водночас екран розробляє жестову диференціацію відповідно до соціальних ознак. Зміну тілесної поведінки героїні вписано в роман кар'єри або падіння. Після революції ці різні моделі тілесної мови набувають несподіваних поєднань.

 

Оксана Булгакова – професорка кінознавства, Johannes Gutenberg University (Німеччина), авторка низки книжок про радянський і німецький кінематограф («Сєргєй Ейзенштейн: Три Утопії. Архітектурні проекти для теорії кіно», 1996; «Пригоди доктора Мабузе в країні більшовиків», 1995; «Сєргєій Ейзенштейн. Біографія», 1998; «Фабрика жестів», Москва 2005 тощо) режисерка фільмів («Сталін – це», 1993; «Дівчинка, яка поцілувала Сталіна»,1995; «Багатогранність Сєргєя Ейзенштейна», 1998), кураторка виставок, викладач Університету Гумбольдта та Вільного університету (Берлін), Стенфордського університету та Міжнародної школи кіно в Кельні. У 2012- 2013 Оксана Булгакова отримала стипендію в Стенфордському центрі гуманітарних наук на роботу над книгою «Голос і сліди часу: Російський архів вокальної пам'яті».

 

20 листопада, 17:00  

Національний центр Олександра Довженка (м. Голосіївська, вул. Васильківська, 1)

 

Лекція: «Щасливий перформативний шлюб комунізму та фемінізму в СРСР»

Лекторка: Ірина Жеребкіна

Показ: «Джальма» (1928), реж. Арнольд Кордюм

Музичний супровід: Ганна Брижата

 

Під час лекції Ірина Жеребкіна на прикладі головної героїні фільму «Джальма» розгляне образ радянської української феміністки, а також розповість про традицію радянського фемінізму після 1917 року, який визначався перфомативним поняттям гендеру, що, на відміну від західної феміністичної теорії, описується не через біологічний есенціалізм, а через формування зв'язку статі з соціальними статусами і ролями. В умовах декомунізації в сучасній Україні, коли всі біди країни вважаються зумовленими її радянським минулим, у фільмі «Джальма» ми бачимо практики прямої демократії в українському селі.

 

Ірина Жеребкіна – доктор філософських наук, професор кафедри теорії культури та філософії науки; директор Харківського центру гендерних досліджень (з 1994); завідуюча лабораторією гендерних досліджень кафедри теорії культури і філософії науки (з 1996); Директор Міжнародного інституту літніх шкіл з гендерних досліджень у Форосі (з 1997); головний редактор журналу «Гендерні дослідження» (з 1998); Директор проекту «Університетська Мережа з гендерних досліджень для країн колишнього СРСР» (з 1998); член спеціалізованої вченої ради із захисту дисертацій з соціології в ХНУ ім. В.Н. Каразіна.

 

«ДЖАЛЬМА» (1928), реж. Арнольд Кордюм

 

50 хв., 1928, УСРР, ВУФКУ (Київ)

Сценарист: Арнольд Кордюм, Вадим Охріменко

Оператор: Ян Кравський, Юрій Тамарський

Художник: Василь Кричевський

У ролях: Лідія Островська-Кордюм, Іван Кононенко- Козельський, Микола Братерський, В. Крицький, Д. Любченко.

 

На Кавказі, серед мальовничих гір точиться партизанська війна між білими з дивізії Бічерахова і червоноармійцями. Чеченська дівчина Джальма знаходить в ущелині раненого українця Миколу. Вона рятує йому життя й допомагає одужати. Молоді люди закохуються і після перемоги більшовиків відправляються разом в Україну. Так Джальма потрапляє в традиційне українське село. Не всі радо вітають приїзд чужинки, так само, як і ініціативи Миколи з впровадження колгоспів і механізації села. Джальма опиняється в пастці релігійних, етнічних і патріархальних упереджень. Чи зможе дівчина знайти з неї вихід?

 

Одеситка Ганна Брижата, вона ж Bryozone та Anniebri, створює музику у жанрі флексі-хаус, поєднуючи електронні семпли, вокальні партії та несподівані ритми. Для проекту “Femme Mute” вона створила оригінальний саундтрек до фільму "Джальма", та презентуватиме свій музичний твір у Центрі Довженка під час події.

 

У рамках проекту плануються подальші лекції та кінопокази, слідкуйте за оновленнями на сайті Центру Довженка: http://www.dovzhenkocentre.org/

 

Акредитація для преси: pr@dovzhenkocentre.org

 

Національний центр Олександра Довженка – державний кіноархів художніх фільмів, що зберігає понад 5 000 найменувань кінотворів. Є єдиним членом Міжнародної федерації кіноархівів (FIAF) в Україні. 


Останнi події