27.03.2020 — 27.03.2020

14:49             14:49

ЗВІТ ПРО ДІЯЛЬНІСТЬ-2019

Фотогалерея

1-4 з 20

У 2019 році Довженко-Центр провів 34 власних заходи в Україні. За кордоном пройшло 36 ретроспективних заходів за підтримки Довженко-Центру. Загальний бюджет на організацію публічних подій склав 4,08 млн грн.

 

Доходи від їх проведення склали 4,28 млн грн (12% валового доходу: третій за обсягом вид доходу Центру після оренди та фінпідтримки), що на 2,4 млн грн більше, ніж в 2018 році. Витрати на проведення заходів у 2019 році зросли на 1,78 млн грн проти минулорічних (2,3 млн).

 

Разом із реновацією приміщень Довженко-Центру, зокрема, холу першого поверху, та з розвитком театрального простору Сцени 6, у 2019 році  кількість сторонніх заходів зросла до 143 (порівняно з 60 у 2018), дохід від них склав 1,05 млн грн.  З них 737,3 тис. грн - дохід від заходів на Сцені 6, а 309,6 тис. грн – від подій на інших локаціях Довженко-Центру.

 

Частина витрат на заходи була забезпечена чи компенсована коштом партнерів або донорських організацій, гранти яких на конкурсах здобував Довженко-Центр:

  • Фестиваль НІМІ НОЧІ: Державне агентство України з питань кіно (199 тис. грн)
  • Виставка Г.Р. Гігера та супровідна програма: Посольство Швейцарії в Україні (3,5 тис. CHF), Pro Helvetia (13 тис. CHF), Presence Switzerland (18,3 тис. CHF)
  • ВУФКУ. Lost&Found: Український культурний фонд (1,98 млн грн), субсидія Держкіно (195,6 тис. грн).

 

Відвідуваність заходів у Довженко-Центрі у 2019 році загалом склала 55 тис. осіб. Якщо початок активної публічної діяльності Довженко-Центру у 2018 році мав на меті сформувати лояльне ядро аудиторії й базувався на регулярних серійних подіях (щотижневі кіноклуби, кінолекторій «Культурфільм», екскурсії фільмофондом, книжкові події та дні аматорського кіно), то у 2019 відвідуваність значно збільшилась з відкриттям нових просторів Музею кіно та Кінолекторію.

 

Така динаміка відвідуваності та кількості подій потребувала впровадження додаткових сервісів. Так, навесні в Центрі було запущено квиткову систему та сервіс безготівкової оплати (термінали), що уможливило придбання видань та квитків на заходи безпосередньо на території Центру без комісії оператора.

 

Відвідуваність заходів на Сцені 6, яка зазнала реформування репертуарної політики, сервісів та менеджменту, у 2019 році склала 33 тис. осіб. Значну частку аудиторії Довженко-Центру також зібрали виставки – 19 598 осіб. Зокрема, виставка Г.Р. Гігера “АЛІЄНація” до 40-річчя фільму «Чужий» у Довженко-холі, організована відділом медіатеки та креативною директоркою спільно з Посольством Швейцарії в Україні в рамках МККФ «Молодість», зібрала у червні 10 019 глядачів. Прем’єрна  виставка Музею кіно «ВУФКУ. Lost & Found» у вересні-листопаді зібрала 7 202 відвідувачів, а виставка «Геніальні диЛлетанти», організована спільно з Гете-Інститутом в Україні у листопаді-грудні – 2377 осіб. Кожна виставка щотижня супроводжувалася паралельною програмою подій – лекціями, кінопоказами, кураторськими екскурсіями, дискусіями, які зібрали 2,4 тис. осіб.  

 

Поза виставками в першому півріччі 2019 року найвагомішими профільними подіями Центру стали ENVISION SOUND (близько 1000 відвідувачів публічної програми) та Фестиваль НІМІ НОЧІ (1800 осіб). Розроблений і проведений спільно з Британською Радою в Україні освітній проект для кінокомпозиторів ENVISION SOUND, що має потужну кіноархівну складову, об’єднав молодих композиторів зі Східної Європи, України, Кавказу та Азії. Переможці програми з України та Білорусі, отримали від організаторів Envision Sound грантову підтримку для написання та представлення музики до німих фільмів у рамках Фестивалю німого кіно та сучасної музики «Німі ночі». Публічна програма проекту складалася з творчих вечорів менторів та двох показів реставрованих версій німих фільмів «Вежа мовчання» Йоханнеса Ґутера (1925) у супроводі випускника програми Envision Sound композитора Сергія Леонтьєва та гурту Sed Contra Ensemble та фільму «Шантаж» Альфреда Гічкока (1929) у супроводі Kyiv Fantastic Orchestra.

 

9-й Фестиваль німого кіно та сучасної музики «Німі Ночі» вдруге пройшов у двох центрах української кіноіндустрії німої ери – 20-22 червня у Києві в Довженко-Центрі, та 22-23 червня в Одесі – місті народження фестивалю. На фестивалі були показані 6 німих фільмів у новому музичному супроводі від сучасних музикантів з України, Білорусі, Литви, Великої Британії та Австрії. Фільми програми, які ще донедавна вважались утраченими, віднайдені в архівах в різних куточках світу впродовж останніх кількох років, були об’єднані темою вигнання та повернення: як самих стрічок, так і їх героїв, які полишають домівку в пошуках кращої долі. Саме тому фестиваль мав тему: «Блудні діти». 

 

Впродовж року в Центрі традиційно працював кіноклуб OldSchool, в рамках котрого відбулися 12 показів рідкісних фільмів в програмах «Фабрика соцреалізму» та «ВУФКУ. Lost&Found», та кінолекторій «Культурфільм» з лекціями міжнародних кінодослідників Оксани Саркісової, Олексія Ретинського та Любомира Госейка. В рамках проекту «Коло Дзиґи» відбулись кіноперформанси «Нариси радянського міста» feat DZIOB, «Ордер на арешт» feat Вагоновожаті, «Земля» feat Мар’яна Садовська.

 

12 вересня блокбастерною виставкою «ВУФКУ. Lost&Found» відкрився довгоочікуваний Музей кіно, підготовка котрого велася впродовж трьох років. До виставки медіатекою було видано однойменний каталог та антологія української кінокритики 1920-х, що здобула відзнаку за дизайн на фестивалі Книжковий Арсенал. У вересні також розширилася сервісна інфраструктура Центру: було відкрито музейну крамничку, в якій представлені власні видання та видання на кіно- та фототематику, та Кінолекторій Музею кіно, устаткований необхідною технікою. Впродовж 74 днів роботи виставки «ВУФКУ. Lost&Found» було проведено 44 екскурсії, регулярно працювали дитячі освітні програми та відбувались екскурсії в фільмофонд.

 

 

ФІЛЬМОФОНД

 

В 2019 році Фільмофонд Довженко-Центру поповнився більше, ніж на 15% – 556 фільмами і станом на 1 січня 2020 року налічує 9 114 одиниць обліку – 56 043 одиниці зберігання. Найбільше надходження склали фонди кіностудії «Укранімафільм», Житомирського обласного кінопрокату та нові національні фільми, створені в 2019 році державним коштом. За сприяння директора Одеської кіностудії Андрія Осипова на зберігання в Довженко-Центр передано фонд Одеської кіностудії (понад 400 фільмів, значна частина з яких досі була відсутня в національному кіноархіві), опрацювання котрого триватиме в 2020 році. Фільмофонд Довженко-Центру в новому році також поповнять понад 200 фільмів з колишнього Львівського облпрокату.  

 

2019 року фільмофонд Довженко Центру також поповнився новими надходженнями – 89 фільмів знятих за держконтрактами: художніх – 40 («Атлантида» (реж. В.Васянович), «Додому» (реж.Н.Алієв), «Мої думки тихі» (реж.А.Лукіч), «Наші Котики» (реж. В.Тихий), «Чорний ворон» (реж. Т.Ткаченко), «5baksiv. Справа Хом'яка» (реж. М.Латик), «Заборонений» (реж. Р.Бровко), «Ціна правди» (реж.А.Голланд), «Забуті» (реж. Д.Онищенко), «Із зав'язаними очима» (реж. Т.Дронь), «Цензорка» (реж. П.Керекес), «Один день і все життя» (реж. С.Буковський), «Помилка в діагнозі» (реж. Р.Балаян), «Номери» (реж. О.Сенцов, А.Сеітаблаєв, ) та інші; 42 документальних, 7 анімаційних фільмів та 8 серіалів.

 

2019 року студія «Укранімафільм» стала частиною Довженко-Центру і фонд анімаційних фільмів студії поповнив фільмофонд Довженко-Центру. На державний облік поставлено 232 назви анімаційних фільмів переважно виробництва студії «Укранімафільм», та 11 фільмів інших студій.

 

Приватні дарувальники й 2019 року не оминали Довженко-Центру. Так Євген Голубенко передав у фільмофонд Довженко-Центру фільм Кіри Муратової «Захоплення» (1994) на 35 мм плівці (робочий позитив), доти відсутній в національному фільмофонді. Юрій Зморович передав свої експериментальні фільми на 16 мм плівці: «Вода», «Поліморфія», «Разом», «Собор» та курсову роботу на 35 мм плівці - «Одного разу».

 

 

МУЗЕЙ КІНО

 

Протягом 2019 року Музей кіно взяв участь у 17 заходах Довженко-Центру, з них 10 організовані й адміністровані Музеєм кіно й відділом виставкових та освітніх програм із залученням працівників інших підрозділів. Основна діяльність у першому півріччі була зосереджена на підготовці приміщень Музею кіно до відкриття першого виставкового проекту.

 

Заходи у Музеї кіно відвідували люди різних вікових категорій, ядро – активна аудиторія від 20 до 50 років та пенсіонери. Загальна кількість відвідувачів – понад 11 тис. осіб, в тому числі понад 1000 дітей/школярів.

 

Зокрема, окрім проведення вже традиційних освітніх програм для дітей («Стратегії візуального мислення» та «Абетка кіномистецтва» для дітей 6-8 та 8-10 років) та фестивалю «Німі ночі», цьогоріч Музей кіно запропонував новий експериментальний формат подій – Кінокабаре, що дебютував у лютому темою «Потяг додому» та був присвячений життю і творчості польської акторки та співачки українського походження Ренати Богданської.

Виставка «ВУФКУ. Lost & Found» (12 вересня – 22 грудня) стала першою масштабною презентацією явища ВУФКУ в українському й світовому культурному та науковому полі, чим створила стале підґрунтя для подальшого вивчення і поглиблення теми. Проект зібрав усі попередні відомості, окремі дослідження, розрізнені документи та артефакти у цілісний наратив. Він оприлюднив результати багаторічного дослідження кінознавців Довженко-Центру, присвяченого діяльності Всеукраїнського фотокіноуправління (ВУФКУ). Виставка стала першим виставковим проектом Музею кіно. В експозиції було представлено 226 оригінальних експонатів із 6 провідних українських музеїв, Книжкової палати, кіноархіву Довженко-Центру.

Паралельна програма виставки «ВУФКУ. Lost & Found» включала масштабне аудіовізуальне шоу «КіноОко»: відеоарт-проєкція на фасад Довженко-Центру в день відкриття з музичним супроводом Ptakh_Jung та відеоартом Максима Побережського.

8 листопада – 15 грудня Музей кіно у партнерстві з Ґете-Інститутом в Україні провів виставку «Геніальні диЛЛетанти», присвячену культурному феномену панку у Німеччині кінця 80-х років. На відкритті виставки відбувся виступ гурту «Attraktor duo» в холі Довженко-Центру. Паралельна програма виставки включала панельну дискусію за участі кураторів, музикантів і митців, що брали активну участь в українській андеграундній арт-сцені 1990-х – Лесі Заяць, Олександра Піпи, Іллі Чічкана, Альберта Цукренка.

 

КІНОАРХІВ

 

Наукова та програмна діяльність Кіноархіву забезпечує контентом більшість проектів Довженко-Центру. Загалом Кіноархів реалізував у 2019 році 13 заходів, з яких 1 — виставковий проект (спільно з Музеєм кіно); 2 видавничих та 1 веб-проект (спільно з Медіатекою); 2 цикли кіноклубу Oldschool (загалом — 18 показів); 2 паралельні програми до гостьових виставок Г.Р. Ґіґера «Алієнація» (6 подій) та «Геніальні диЛЛетанти» (2 події); 1 кінолекторій «Культурфільм» (6 подій); 5 ретроспектив на міжнародних кінофестивалях (22 покази, спільно з відділом дистрибуції та Фільмофондом).

Центральним та найбільш масштабним проектом кіноархіву стала втілена разом з Музеєм кіно виставка «ВУФКУ. Lost&Found» (12 вересня — 22 грудня).  В рамках цього масштабного проекту Кіноархів разом з Медіатекою розробив каталог «ВУФКУ. Lost&Found», путівник виставкою, а також наповнив інформацією новостворений сайт про фільми ВУФКУ vufku.org.

Серед інших напрямків діяльності кіноархіву високою популярністю аудиторії користувався цикл кіноклубу Oldschool «Фабрика соцреалізму», що зосереджувався на українському радянському кінематографі 1930-х років.

Окремим напрямком роботи Кіноархіву є підготовка нових видань Довженко-Центру. Крім каталогу та путівника виставки «ВУФКУ. Lost&Found» була сформована серія «Антологія ранньої української кінокритики», що осмислює феномен становлення української кінокритики в 1920-х роках. З запланованих семи томів «Антології» протягом 2019 року Кіноархіву разом із Медіатекою вдалося видати перші три томи: «Кіно/Аналіза», «Кіно/Експеримент», «Кіно/Слово», підготувати до видання ще два - «Кіно/Фабрика» та «Кіно/Звук». Видані томи проекту було презентовано на «Книжковому Арсеналі» та «Тижні кінокритики».

Програмна діяльність Кіноархіву реалізувалася також у співпраці з міжнародними кінофестивалями. В межах традиційної колаборації з Docudays.UA було підготовлено та проведено ретроспективу режисера документального кіно Олександра Коваля. В межах Одеського міжнародного кінофестивалю відбулася традиційна ретроспектива українського кіно від Довженко-Центру – програма «Голлівуд на березі Чорного моря», що об’єднала найкращі фільми Одеської кіностудії до її 100-річного ювілею. На фестивалі кіно та медіа-арту в Бервіку (Великобританія) кіноархів разом з відділом промоції презентував першу британську ретроспективу Кіри Муратової. На Їглавському кінофестивалі документального кіно Кіноархів разом із відділом промоції підготував дві ретроспективи: українського експериментального кіно 1960-1980-х та Фелікса Соболєва.

В 2019 році розпочалась оцифровка фонду кіноафіш (оцифровано 400 од.) з метою створення тематичної онлайн-колекції в 2020 році.

 

ДИСТРИБУЦІЯ

 

 

У 2019 році відділ промоції та дистрибуції Довженко-Центру продовжив роботу з популяризації українського кіно, зокрема, архівного. Для закордонних проектів за 2019 рік було видано 104 копії фільмів, серед яких 22 копії на 35 мм плівці. Цей рік можна вважати роком Кіри Муратової – їй було присвячено 22 заходи з 38. Зокрема, її широкі ретроспективи пройшли у CINEMATHEQUE FRANCAISE у партнерстві з Українським Інститутом, в Cinematheque Seoul Art Cinema у Південній Кореї, в The Danish Film Institute у Копенгагені, International Film and Literature Festival of Olhão у Португалії, в Filmoteca Española у Мадриді, в рамках Міжнародного Кінофестивалю в Ля Рошель у Франції тощо. Окрім Кіри Муратової попитом у провідних кінематографічних інституцій та фестивалів у США, Великобританії, Австрії, Німеччині, Норвегії, Нідерландах, Франції, Греції, Італії, Чехії, Польщі, Туреччині, Бразилії, Китаї, Латвії, Північній Ірландії також користувалися фільми Олександра Довженка, Сергія Параджанова, Дзиґи Вертова, Михаїла Кауфмана, Івана Кавалерідзе, Миколи Шпиковського, Георгія Тасіна.

Важливою частиною роботи відділу протягом року була організація популярних музичних кіноперформансів у Довженко-Центрі: «Нариси радянського міста» feat. DZ`OB, «Ордер на арешт» feat. Вагоновожаті, «Земля» feat. Мар’яна Садовська.

Впродовж року був втілений кінотеатральний прокат уже традиційної «Української нової хвилі» – збірки найкращих короткометражних фільмів минулого року. Кінопокази відбулися на кіномайданчиках найбільших міст України, серед яких: Київ, Львів, Чернівці, Харків, Одеса та інші.

Важливим кроком у розвитку дистрибуційного напрямку відділу промоції та дистрибуції стало відкриття власної книжкової крамниці Довженко-Центру. Відділ також представляє Довженко-Центр на найбільшому щорічному міжнародному фестивалі «Книжковий Арсенал». Дохід від дистрибуції книжкових видань Довженко-Центру у 2019 році склав 270 тис. грн.

 

МЕДІАТЕКА

 

У 2019 році відділ медіатеки під керівництвом креативної директорки задміністрував 6 видавничих проектів Центру, забезпечив дизайн та друк усіх промоційних матеріалів та сувенірної продукції Центру для 22 заходів, у співпраці з Кіноархівом створив першу онлайн колекцію Довженко-Центру – сайт vufku.org, який також має інклюзивну версію для людей з вадами зору.

Це є початком надзвичайно важливого нового напрямку роботи з оцифрування і відкриття його архіву для широкого загалу, створення серії онлайн-колекцій та нового веб-ресурсу Довженко-Центру. З цією метою впродовж року Медіатека займалася вивченням міжнародних стандартів опису даних, дослідженням сучасних підходів до збереження, використання та популяризації оцифрованих даних, каталогу архіву, розробкою структури нового сайту Довженко-центру  та сайту Медіатеки. В роботі над підготовкою онлайн-ресурсів Центру використовувався досвід міжнародних кіноархівів: FINA (Польща), NCKF (Польща), Parkway Central Library (Філадельфія, США), Lost Films (Німеччина).

 

В рамках видавничої програми Довженко-Центру у 2019 році Медіатека спільно з Кіноархівом здійснила видання каталогу виставки «ВУФКУ. Lost&Found», серії «Антологія української кінокритики» (3 томи вийшли друком, 4-й і 5-й – готові до друку у 2020 році), а також завершила перемовини з Yale Press щодо придбання прав, файлів зображеннь для друку майбутнього перекладного видання «Малевич і кіно» Маргарити Тупіциної.

 

В 2019 році Медіатека забезпечила роботу над новою візуальною ідентичністю Довженко-Центру, розробленою дизайнеркою Альоною Соломадіною на основі історичних ідентифікаторів інституції, та представленими навесні 2020 року. Архітекторкою Даною Косміною був розроблений проект простору медіатеки, дизайн-проект книжкової крамниці, система візуальньої навігації (разом з Надією Кельм). Крім того, Медіатека розпочала роботу над програмою медіа-арт резиденцій, що має реалізуватися в її фізичному просторі, відкриття якого заплановано наприкінці 2020 року.

Останнi події