13.09.2013 — 13.09.2013

20:00             23:00

Видубичі, вул. Інженерна, 7В

Коло ДЗИҐИ. ХЛІБ feat Port Mone

Фотогалерея

1-3 з 3

13 вересня на відкритті фестивалю сучасного мистецтва «ГОГОЛЬFEST» Національний центр Олександра Довженка представить кіноперформанс КОЛО ДЗИҐИ. ХЛІБ. Заборонений протягом десятиліть й нещодавно відреставрований Центром Довженка фільм «Хліб» Миколи Шпиковського (1929) буде вперше представлено в Києві у музичному супроводі гурту Port Mone (Білорусь). Окрім кіноперформансу, гості відкриття побачать театральний перформанс «Ні Бог, ні Цар, ані Герой» у постановці Владислава Троїцького.

 

Подія на фейсбуці https://www.facebook.com/events/552362718146264/

 

Перформанс КОЛО ДЗИҐИ. ХЛІБ продовжує традицію репрем’єр українських авангардних стрічок 1920-х, започатковану Центром Довженка, й дотримується курсу, взятого на відкритті минулорічного кінофестивалю МОЛОДІСТЬ, де в новому музичному супроводі було представлено інший, більш ранній фільм Шпиковського – абсурдистську комедію «Шкурник». Після заборони «Шкурника» Шпиковський розробляє в «Хлібі» кон’юнктурну тему щойно проголошеної партією «колективізації», вочевидь, бажаючи таким чином спокутувати «невідповідність» попереднього фільму новим завданням сталінської доби. «Хліб» талановито зафільмовано оператором Олексієм Панкратьєвим, який уже в «Шкурнику» демонструє непересічний талант: панорамні, замислені довгі плани чергуються з динамічними графічними композиціями, тлом для яких стало поле й дротоване небо, підносячи тривіальну сільськогосподарську тему до рівня епічного вислову. Вдаючись до новаторського монтажу, Шпиковський створює авангардистський твір на неймовірно простому сюжетному матеріалі.

Створений в один рік з Довженковою «Землею», «Хліб» утворює з нею парадоксальну світоглядну, ідеологічну та естетичну пару. Обидва фільми режисери визначали як кіно епоси, в яких фіксується трагедія руйнації традиційної світобудови, знищення тисячолітнього селянського укладу, що набуває апокаліптичних масштабів. Попри утопістську ажитацію, колективістичний експеримент сприймається трагічно. В обох стрічках плинна, мелодійна оповідь про космологічні по суті зрушення, знаходить ідеальний вираз в операторській роботі, авангардистський, рвучкий монтаж кришить тканину фільмів, як плуг куркульську землю. Особливу На відміну від Довженка Шпиковський страється не використовувати складну багатошарову символічну мову – його образи чисті, аскетичні, виразні й напрочуд сугестивні.

 

Як і Довженко, що задіював в усіх трьох фільмах своєї епічної трилогії «Звенигора»–«Арсенал»–«Земля» виразно-монументального актора Семена Свашенка, Шпиковський у «Хлібі» пробує створити власного комуністичного супергероя. Його роль виконує актор і письменник Лука Ляшенко.

 

Завершений в жовтні 1929 року «Хліб» було відправлено на перегляд до Головреперткому, який заборонив картину протоколом від 7 березня 1930 року  та, після переробок повторно в 1931 з такою мотивацією: «Картина дає хибне уявлення про боротьбу за хліб. Середняк з картини випав повністю. Період відновлювальний (обмеження куркуля), відносне економічне укріплення куркуля (НЕП), класова боротьба, підготовка політичних передумов для ліквідації куркульства і колективізація (індустріалізація) – все це випало із картини. Проблема хлібу тлумачиться в картині поза зв’язком з соціалістичним будівництвом”. Фільм так ніколи й не вийшов на екрани.

 

Шпиковського, великого й непересічного режисера, найкращий фільм якого «Хліб» сягає рівня найкращих довженкових фільмів, було викреслено з історії українського кіно. Повернувшись до Москви, він з середини 1930-х років перестав знімати й займається суто написанням сценаріїв.

 

2012 року фільм було реставровано Національним центром Олександра Довженка на замовлення Державного агентства України з питань кіно. 2013 року на Фестивалі німого кіно та сучасної музики «Німі ночі» відбулася репрем’єра фільму в написаному на замовлення Фестивалю «Німі ночі» музичному супроводі білоруського інструментального тріо «Порт Моне»у складі Олексія Ворсоби (акордеон), Сергія Кравченко (ударні) та Олексія Ванчука (бас-гітара).  Port Mone – це суміш академічної музики, нойзу, експериментального фолку. Медитативна музика колективу, провідну мінорну тему якої визначає акордеон, сягає глибинного проникнення в базові, архаїчні шари організованого мелосу. Музика Port Mone, сповнена пантеїстичної, ба навіть метафізичної щирості, якнайліпше пасує до епічного «Хлібу», до якого гурт написав музику на замовлення фестивалю «Німі ночі».

 

Шостий Міжнародний Фестиваль Сучасного Мистецтва ГОГОЛЬFEST відбудеться в Києві на території «Експериментально-механічного заводу» (станція метро Видубичі) з 13 по 22 вересня. Протягом десяти днів пройдуть виступи сучасних театрів, музичних колективів, експозиції аудіо- та візуальних проектів, арт-вистави, різноманітні майстер-класи. Свої програми представлять фестивалі «Джаз Коктебель», «АртПоле», «Молодість» та інші. Цей десятиденний мультидисциплінарний захід – найбільший фестиваль подібного роду в Україні.


Останнi події